Jaký byl rok 2021

Loni jsme poprvé na začátku roku sepsali ohlédnutí za tím, co jsme jako firma prožili, co se nám povedlo a co naopak ne. Je fajn si moct s odstupem času přečíst, jak jsme v té době prožívali každodenní strasti i radosti podnikání a uvědomit si, kam jsme se od té doby posunuli. Proto bychom si tu opět po roce rádi odložili souhrn všeho, co nás v těch loňských  12 měsících potkalo. A pokud vás to zajímá, pojďte se podívat s námi, jak nakonec rok 2021 z našeho pohledu dopadl.

Po náročném a nečekaně úspěšném závěru roku 2020 (o něm jsme psali zde) jsme nic nechtěli ponechat náhodě a hned na začátku roku jsme se vrhli do plánování. Vytyčili jsme si několik hlavních úkolů:

    • přestěhovat celou firmu (výrobní, skladovací i administrativní část) do nových, výrazně větších a vyhovujících prostor
    • správně nastavit výrobní plán našich produktů a ty vyrobit, tak abychom měli dostatečnou zásobu zboží na rok dopředu včetně hlavní vánoční sezony
    • přejít jako firma na nový informační systém
    • rozšířit náš tým tak, abychom si byli lépe schopni rozdělit pravomoci ve firmě a mít pod kontrolou všechny procesy
    • připravit pro naše zákazníky několik novinek
    • zaměřit se na to, co nám zejména v sezoně nefungovalo a napravit to, přejít u produktů na čárové kódy, zpřesnit přípravu objednávek z e-shopů, celkově zlepšit naše služby.

Stěhování

Po poslední vánoční sezoně, kterou jsme prožili v již delší dobu nevyhovujících prostorách v Modřicích bylo jasno, že to bude opravdu sezona poslední. Díky malým a špatně propojeným prostorám, nás stálo spoustu úsilí a času nekonečné přeskládávání a zbytečná manipulace se zbožím, nehledě na zbytečné chyby z toho plynoucí.  

Z každodenní kontroly inzerátů v Brně a blízkém okolí jsme si postupně udělali poměrně slušnou představu o tom, co hledáme, a co se nabízí. Dali jsme si termín do konce června. Do té doby jsme chtěli mít  vybrané nové prostory a zároveň tak dostatek času se v létě přestěhovat a zabydlet, abychom v pohodě zvládli sezonu, která nám začíná v říjnu. 

V červnu byl ale stav následovný: 

  • Měli jsme za sebou více než dvacet prohlídek s makléři, různých objektů, více či méně vhodných. 
  • Naskočili jsme do jednoho developerského projektu, ze kterého jsme nakonec zase vyskočili. Po upřesňující studii a kalkulaci na to, co by nás stálo zařídit zbrusu novou výrobu jsme bohužel museli uznat, že tento plán byl nad naše finanční možnosti,
  • Zhruba po měsíci jednání o prostorách, které se nám jevily i po návštěvě s architektem, a po nutných drobných úpravách, jako vhodné, nám společenství vlastníků oznámilo, že dali přednost jinému zájemci s méně požadavky. 
  • Zjistili jsme, že najít vhodné prostory pro potravinářskou výrobu se skladem a kancelářským zázemím v Brně a okolí je téměř nemožné
  • A navíc nás začal pálit čas a museli jsme udělat rychlé rozhodnutí abychom přesun do sezony stihli. 

Nakonec jsme se rozhodli pro plán B a to přestěhovat se jen částečně (sklady, balení, kanceláře) a potravinářskou výrobu zachovat v původních zkolaudovaných prostorách firmy v Modřicích a díky získanému prostoru mít možnost navýšit výrobu. Štěstí se na nás usmálo a narazili jsme na vhodné skladové prostory cca 5 minut od naší výroby v Brně Dolních Heršpicích v areálu MATE, kam jsme se také během léta přestěhovali. A nakonec jsme v tomto modelu i přes náročnější logistiku, mezi dvěma místy, sezonu zvládli.

Výrobní plán

Po roce 2020, kdy jsme v obavách z pandemie vyráběli velice omezené množství produktů do zásoby a nakonec vše vyprodali, jsme se tentokrát už nebáli a měli jsme v plánu se dobře připravit a zásobit. Výrobní plán vycházel z čísel prodejnosti roku 2020 a byl navýšen o 20% plánovaného růstu. Příroda nám vcelku přála a tak se kromě chmelíčku a hustopečských mandlí, které jsou každým rokem velkou neznámou, podařilo vyrobit vše ostatní podle plánu.
I přesto, že jsme věděli, kolik výrobních dní budeme celkem potřebovat, jsme situaci lehce podcenili a v očekávání nástupu nové vedoucí výroby, kolegyně Marušky, jsme většinu výrob nechali na ni. Maruška nastoupila v létě a práce se chopila s takovou vervou až jí tělo dalo po dvou měsících najevo, že je potřeba přibrzdit. Maruščina zdravotní indispozice a její nepřítomnost nás zhruba na měsíc zpomalili, ale i tak se nakonec nastavený plán podařilo téměř beze zbytku naplnit a u některých produktů i překonat. Tady patří Marušce a jejímu výrobnímu týmu zpětně ještě jednou velké díky. 

Nový systém

Díky Vlastíkovi, který je původní profesí programátor, jsme již několik let běželi na vlastním informačním systému, který sám naprogramoval i spravoval. S naším růstem však rostly i požadavky na rozšiřování systému. Ty by Vlastu zaměstnávaly tolik, že by mu nezbýval prostor na jinou práci, a my jsme ho přece jen potřebovali i jinde. Nakonec  jsme se rozhodli pro řešení společnosti ESO 9. Podle plánu jsme nový systém měli spustit v září, ale špatně jsme odhadli časovou náročnost změn. Hrozilo tak, že by nasazení systému zasáhlo do začínající vánoční sezóny. Nechtěli jsme  ohrozit běh firmy, a tak jsme se rozhodli, že na nový systém v klidu přejdeme až v novém roce. .

Rozšíření týmu

Abychom mohli jako firma růst, věděli jsme, že bez nových kolegů to nezvládneme. 

Naplánovány jsme měli dvě nové pozice. První z nich byla vedoucí potravinářské výroby. Tady jsme měli štěstí a dohodli jsme se s naší dlouholetou brigádnicí a zároveň studentkou Mendelovy univerzity v oboru potravinářství Maruškou Dostálovou. Nastoupit k nám měla v létě, ihned po úspěšném absolvování státnic. Původní plán byl pouze na poloviční úvazek v kombinaci s prací na univerzitě, ale nakonec u nás Maruška skončila na celý. Za to jsme byli vděční a nakonec se ukázalo zásadní proto, abychom zvládli vyrobit plánované množství produktů. 

Druhou pozicí měl být manažer, který zodpovídal za objednávky a to jak z e-shopu, tak i firemní. Zároveň mimo sezonu měl organizovat brigádníky na sběry surovin a jejich zpracování. Hned v únoru na tuto pozici nastoupila nová kolegyně , která to ale bohužel po několika měsících vzdala. I díky této zkušenosti nám došlo, že na jednoho člověka toho bude moc a tak jsme se rozhodli rozdělit tuto pozici na dvě. Nově jsme tak hledali člověka zodpovídajícího za e-shop a druhého za firemní zakázky. 

Oba by pak byli zapojeni během roku do dalších činností ve firmě a do organizace sběrů a výrob. Vypustili jsme inzerát na Facebooku a měli jsme štěstí. Hned z prvního kola pohovorů jsme vybrali dvě uchazečky Zuzku a Kristýnu, které nám sedly jak po pracovní stránce, tak lidsky. Zpětně můžeme říct, že jsme měli šťastnou ruku. Na to, že naskočily už do rozjetého vlaku, sezonu zvládly bravurně, a perfektně zapadli i do kolektivu Chuti Moravy. 

NovinkyPo úspěšných višních z Líšně jsme pro tento rok neměli v plánu žádnou zásadní novinku. Chtěli jsme dotáhnout olej z Vlašských ořechů, který jsme už nějakou dobu společně s Mendelovou univerzitou testovali a nahradit naše kořeněné kroužky něčím novým a zajímavějším. Obojí se nakonec povedlo. Olej jsme zařadili do nabídky už na začátku podzimu. Společně s našim spřáteleným cukrářstvím Kreativ jsme vyladili a zařadili do sortimentu cibulové kachličky - slané pečivo s cibulí, sýrem a mákem.

A povedla se  i ta zásadní novinka. Jak už to někdy bývá, víceméně nám spadla do klína. Kdoulová vejmrda. Náš kolega Hynek přinesl na ochutnání naši kdouládu smíchanou s křenem, že to tak má rád jeho táta, a že to chutná báječně. A měl pravdu! Chuť nás nadchla a tak jsme na zkoušku vyrobili několik vzorků, které nám to jen potvrdili. Při hledání více informací o této kombinaci jsme narazili na jablka s křenem, často označovaná jako vejmrda. Receptem jsme se inspirovali, přidali do směsi vývar a ocet a kdoulová vejmrda byla na světě. Věděli jsme, že chutná opravdu dobře, ale když k nám dorazila zpráva, že vyhrála Regionální potravinu, nevěřili jsme vlastním uším a měli ohromnou radost.   

Zlepšení organizace a kvality našich služeb

Tento bod je spíše na samostatný článek, ale alespoń ve zkratce.
Díky přestěhování firmy do větších skladových i balících prostor se nám podařilo na sezonu relativně přehledně zorganizovat zboží ve skladu tak, že nedocházelo k záměnám a příprava zakázek byla výrazně efektivnější a rychlejší než v předchozím roce. 

Díky tomu, a sehraným týmům baličů, se také podstatně snížila chybovost. I když vždycky je co zlepšovat.
Ještě větší přesnosti jsme chtěli dosáhnout díky čárovým kódům, jejich používání při chystání zboží mělo zajistit další úroveň kontroly. Podařilo se nám je sice dostat na obaly všech produktů, ale systém práce s těmito kódy jsme už bohužel nasadit nestihli. Uprostřed sezony jsme jeho nasazení vyhodnotili jako zbytečné riziko. Takže nás čeká letos. Také reklamace a zákaznický servis jsme díky lepšímu rozdělení do týmu zvládli mnohem lépe. Každopádně víme o spoustě dalších věcí, na kterých bychom chtěli letos zapracovat. Pořád je co zlepšovat.

Závěrem

Celý rok hodnotíme jako velice úspěšný. Povedlo se nám jako firmě vyrůst a to ne zrovna málo. O celých 35%! Ne vše se sice povedlo tak, jak jsme si naplánovali, něco se nezvládlo, něco se naopak dopadlo neplánovaně dobře, ale to je vlastně to co nás na podnikání baví. Doufáme, že v podobném pozitivním duchu bude i příští výroční zpráva. Každopádně nápadů máme zase spoustu, tak nám držte palce.